تبلیغات متنی

رژیم چاقی راحت

رژیم چاقی راحت برای افزایش وزن وجود دارد؟

نقطه مقابل کاهش وزن، افزایش وزن است. هر دوی این موارد کمی سخت است. برای هر کدام از آنها راهکارهایی وجود دارد. در ادامه می خواهیم به رژیم چاقی راحت بپردازیم که بتواند افزایش وزن مطلوبی را برای افراد به همراه داشته باشد.

آیا رژیم چاقی راحتی وجود دارد که بتوان سریعا لاغری شد؟

برای افزایش وزن باید به دقت یک رژیم غذایی اصولی تنظیم شود. اما قبل از آن لازم است تا علت های بالانرفتن وزن را به دقت بررسی کرد. گاهی با انجام یک بررسی فیزیکی توس پزشک و بررسی نتجیه آزمایش خون، ادرار و مدفوع علت اصلی بالا نرفتن وزن مشخص می شود. گاهی دلایل زیر سبب بالا نرفتن وزن می شوند که در صورت وجود باید آنها را برطرف کرد تا بتوان به افزایش وزن دست یافت:

  • نامتعادل بودن سطح هورمون های بدن
  • کم کاری یا پرکاری تیروئید
  • مشکلات گوارشی
  • خواب کم
  • شرایط روحی و روانی
  • ابتلا به افسردگی
  • سندروم اختلال سوء جذب
  • ابتلا به سندروم متابولیسم بدن
  • ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر

تشخیص این موراد در بدن به عهده پزشک است و هر کدام از آنها علائمی را به همراه دارد که شایع ترین آنها کاهش وزن و بالا نرفتن وزن است. برای بهبود باید راهکارهای دمانی توسط پزشک مشخص شود. اما بهتر است ویژگی های رژیم افزایش وزن راحت را با هم بررسی کنیم.

رژیم چاقی راحت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

بری افزایش وزن نیز باید ی رژیم اصولی تنظیم کرد. نمی توان بدون هیچ علمی رو به افزایش وزن آورد. مثلا برخی از افراد بر این باورند برای افزایش وزن باید قند، چربی و کربوهیدرات می توانند افزایش وزن مطلوبی را داشته باشند. اما نکته مهم اینجاست که افزایش بیش از حد این مواد غذایی ممکن است سلامتی را به خطر بندازد. مثلا با زیاده روی در مصرف قند ممکن است فرد به دیابت نوع 2 مبتلا شود و این موضوع یعنی به خطر افتادن جدی سلامتی.

با افزایش نامتعادل کربوهیدرات نیز ممکن است همین اتفاق ایجاد شود. اما بالا بردن چربی و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی چربی و سرخ کردنی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی انند سکته قلبی را افزایش دهد. چربی خون بالا و قند خون بالا حتی برای افراد لاغر نیز به وجود می آید که این موضوع اغلب بر اثر مصرف نامتعادل نشی از مواد غذایی است. اما ویژگی هایی که رژیم چاقی راحت باید داشته باشد شامل موراد زیر می شود:

  • تمام ویتامین ها و مواد مغذی در آن وجود داشته باشد.
  • وعده های غذایی بیشتری در آن تنظیم شده باشد. 6 وعده غذایی شامل 3 وعده اصلی صبحانه، ناهار و شام باشد و 3 میان وعده را که شامل میان وعده صبح، عصر و پیش از خواب می شود را داشته باشد.
  • مواد غذایی مضر مانند چربی های غیر مفید و قندها در آن توصیه نشده باشند.
  • ابتلا به بیماری اگر وجود دارد باید در نظر گرفته شود و طی روند رژیم بهبود آن از طریق مواد غذایی نیز در نظر گرفته شود
  • باید از انواع مواد غذایی متنوع متناسب با فعالیت بدنی تنظیم شود

برای افزایش وزن و چاقی چه راهکارهای کمکی را می توان پیش گرفت؟

در کنار رژیم چاقی راحت که تنظیم می شود می توان برخی از راهکارها را نیز انجام داد تا نتیجه گرفت. از راهکارهای که در ادامه برایتان معرفی می کنیم می توانید کمک بگیرید.

از اسموتی ها برای میان وعده استفاده کنید

برخی از انواع اسموتی هستند که به عنوان بمب انرژی می توان از آنها کمک گرفت. بهترین آنها شامل موارد زیر است:

  • اسموتی موز شکلاتی: یک عدد موز، چند قطعه کاکائو، یک قاشق از هر نوع مغزیجاتی که بیشتر دوست دارد را در مخلوط کن بریزید و مقداری عسل به همراه شیر اضافه کنید و میل کنید
  • شیک توتی: یک لیوان توت را به نصف پیمانه ماست داخل مخلوط کن بریزید و اگر دوست داشتید به آن پودر نارگیل اضافه کنید

از مصرف برنج غافل نشوید

یک پیمانه برنج پخته شده حدود 200 کیلو کالری انرژی برای بدن به همراه دارد. برنج یکی از در دسترس ترین کربوهیدراتی است که می توان روزانه مصرف کرد. علاوه بر این موضوع انواع ویتامین B در این ماده غذایی وجود دارد که به بهبود روند افزیش وزن کمک می کند. علاوه بر این موضوع ریزش مویی که ناشی از لاغری ایجاد شده باشد را نیز می تواند درمان کند.

مغزیجات و کره آنها

یکی از بهترین منابع برای تامین انرزی و افزایش وزن، مغزها و آجیل هستند. برای این منظور می تواناز کره آنها مانند کره بادام زمینی نیز استفاده کرد. این مواد غذایی بهترین میان وعده هایی هستند که می توان برای تامین مواد مغذی و ویتامین ها استفاده کرد.

از مکمل ها هم کمک بگیرید

البته این راهکار به صورت خودسرانه توصیه نمی شود  وباید در مورد مصرف مکمل ها از متخصصین کمک گرفت. اما اغلب برای افزایش وزن توصیه می شود از مکمل های مولتی ویتامین مینرال برای افزایش وزن استفاده باید کرد. حتی مکمل هایی مانند پروتئین وی نیز برای عضله سازی و افزایش حجم و وزن موثر است.

لبنیات پرچرب انتخاب کنید

یکی از گزینه هایی که به هیچ وجه نباید از رژیم ها حذف شود لبنیات است. سلامت سکلت استخوانی بدن در گرو مصرف این گروه از مواد غذایی است. نوع پرچرب انها را می توانید انتخاب کنید اما باید دقت کنید که این پرچرب بودن پالم افزودنی نباشد و چربی طبیعی خود شیر و محصولات آن باشد.

نان و غلات کامل مصرف کنید

برای اینکه بسیاری از مواد مغذی به بدن برسد باید، نان و غلات کامل را انتخاب کنید. از مواد غذایی که با آرد سفید و بدون سبوس تهیه می شود تا جای ممکن پرهیز کنید. بهتر است نوع کامل و سبوس دار آنها را انتخاب کنید. در واقع رشد ماهیچه ها و انرژی بافت های عضلانی در گرو دریافت ویتامین ها و مواد مغذی موجود در این منابع کربوهیدراتی است که باید نوع کامل آنها را جایگزین نوع تصفیه شده آنها کرد.

در آخر

برای اینکه به افزایش وزن دست یابید می توانید علت اصلی را ریشه یابی کرده و با برطرف کردن آن به وزن ایده آل خود دست یابید. از مصرف خودسرانه داروهای اشتها آور به شدت پرهیز کنید و فقط راهکارهای سالم را انجام دهید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هجده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن