فرهنگی , هنری

سینمای بیمار نمی‌تواند فیلم‌های سالم داشته باشد

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی مجله خبری ایرناج، جبار آذین منتقد و مدرس سینما  در برنامه «کافه هنر» به وضعیت بیمارگونه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: باید قدری به عقب برگردیم، چون نمی‌شود درباره فیلم ایرانی حرف زد، ولی از سینمای ایران نگفت. چرا که سینمای ایران بیمار است و در این بیماری نامدیریت‌های سینمایی، مناسبات ناسالم، یکه تازی باند‌های مافیا و پولشویی نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند.

منتقد سینمای ایران در ادامه افزود: این اوضاع نادرست سبب شده تا گروهی از هنرمندان حرفه‌ای و درجه یک نتوانند در سینما فعالیت کنند و در عوض عده‌ای با استفاده از رانت و باند و رفاقت و سیاست در سینما به حیف و میل بیت المال مشغول باشند،بدیهی است که محصول سینمای بیمار نمی‌تواند فیلم‌های سالم داشته باشد.

وی در ادامه گفت: هشتاد درصد فیلم‌های ایران اساسا سینمایی نیستند و آن تعداد اندک باقیمانده هم مشکلات خود و کشمکش با سلیقه‌ها و مافیای سینما را در تولید و اکران تحمل می‌کنند. در این حال و هواست که سینماگران متفاوت اندیش مانند محمد هادی کریمی به رغم معضلات موجود همچنان کم و بیش فیلم می‌سازند.

منتقد سینمای ایران در خصوص «پسرکشی» گفت: ششمین ساخته کریمی فیلمی خانوادگی و اجتماعی است که به شیوه معمایی راوی داستانی تلخ در خصوص یک باور غلط و خرافی است. فیلم تلاش دارد به نقد اجتماعی و فرهنگی این باور بپردازد.

وی با اشاره به بی‌اعتنایی صورت گرفته نسبت به «پسرکشی» در ایام جشنواره فیلم فجر افزود: این فیلم سوژه‌ای قابل تامل و پرداختی مناسب دارد و باعث می‌شود مخاطب سینما از تماشای آثار بازاری و تکراری اندکی دل آسوده شود. «پسرکشی» در پردازش شخصیت‎ ‎‌ها و روایت پخته حوادث خود، به دلیل کم کاری در نگارش فیلمنامه و کش دار بودن برخی صحنه‌ها با کاستی روبروست، ولی کارگردانی جمع و جور و بازی‌های مناسب این اتفاق را جبران کرده است.

از دست ندید!  از خط و نشان معاون ارزشیابی سازمان سینمایی تا گمانه‌زنی‌ درباره رفع توقیف چند فیلم

جبار آذین گفت: نقد یک باور غلط خانوادگی و اجتماعی مهم‌ترین گزاره‌ای است که می‌توان به خاطر آن تماشای این فیلم را به دیگران پیشنهاد داد.

 کریمی: به خاطر برجسته‌شدن فیلم نام آن را «پسرکشی» گذاشتیم

محمد هادی کریمی کارگردان فیلم «پسرکشی» که در چند روز اخیر به صورت اکران آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است، گفت: اکران آنلاین در ایران به خاطر بحران کرونا و تعطیلی قبلی سالن‌های سینما شایع شد، اما در جهان این اتفاق جدیدی نیست و شرکت‌های مختلفی به این کار مشغول هستند و اتفاقا درآمد بالایی هم داشته‌اند.

کارگردان فیلم «پسرکشی» درباره انتخاب اسم فیلم گفت: به خاطر برجسته شدن و پر رنگ شدن فیلم این اسم را انتخاب کردیم. در انتهای فیلم هم مخاطب متوجه می‌شود که اگر «پسرکشی» هم رخ می‌دهد علت آن ستیز با دختر هست. یعنی وقتی این باور بسیار غلط و ضد انسانی و ضد دینی ستیز با زنان و دختران در برخی جوامع شدت می‌گیرد، باعث می‌شود که فرزند پسر به شکل ناخودآگاه امتیازاتی را دارا شود.

کریمی در ادامه افزود: در فیلم ما این قضیه با حذف دختر و نادیده گرفتن این جنسیت اتفاق می‌افتد و البته در داستان فیلم چنین می‌گذرد که این ضدیت با دختران از خود زنان آغاز می‌شود و از جانب آن‌ها رخ می‌دهد. در این جامعه زنان هستند که انگار به حذف یکدیگر بلند شدند و باور غلطی را دامن می‌زنند.

برنامه کافه هنر به تهیه‌کنندگی زهره سربازی و با اجرای شهاب شهرزاد از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ و از رادیو ایران پخش می‌شود.

از دست ندید!  دیزنی «مولان» را به صورت آنلاین اکران می‌کند

منبع: yjc.ir

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 5 =

دکمه بازگشت به بالا